برج خنک کننده

برج خنک کننده و اجزا و تعمیر و نگهداری

برج خنک کننده

برج خنک کننده و اجزا و تعمیر و نگهداری

الکتروموتور برج خنک کننده

الکتروموتور برج خنک کننده (دینام برج خنک کننده ):

الکتروموتور برج خنک کننده برای دوران فن های برج خنک کننده طراحی شده است.

دینام برج خنک کننده  باید بتواند با رطوبت بسیار بالای ایجاد شده درون کولینگ تاور و همچنین عوامل آسیب زای  طبیعی همچون گرد و غبار،برف و باران و حتی گازهای شیمیایی عملکرد مطلوبی داشته و قابل اطمینان باشد.

موتورهای خنک کننده  در پروژه های صنعتی و تجاری  یه گونه ای خاص طراحی میشوند که توانایی انجام درست کار در شرایط سخت با حجم بالا را داشته باشند .تجهیزات کنترل پشت موتور های الکتریکی (فن ها و پمپ ها) با سرعت ثابت کار میکنند ،معمولا توسط یک ترمز مکانیکی مانند دریچه های پمپ کنترل میشود و شامل کنترل آب، سرعت و جریان هوا میباشد.
این روش کنترل بهینه سازی تنظیمات موتور برج  خنک کننده را انجام می دهد.
دینام حتی زمانی که کار کمتری دارد ،همچنان در حالت کامل و با سرعت ثابت کار میکنند.این به نوبه خود باعث کاهش بهره وری کلی و مصرف انرژی میشود.

[caption id="attachment_410" align="alignnone" width="252"]الکتروموتور برج خنک کننده الکتروموتور برج خنک کننده[/caption]

بدنه الکتروموتور برج خنک کننده

به طور کلی میتوان گفت بدنه دینام برج خنک کننده به دو روش باز و دیگری کاملا بسته (محصور شده) تولید می شود،در موتور های باز جریان هوا وارد محفظه میشود ولی یک موتور محصور شده مانع  از ورود هوا و قطرات و همچنین گردوغبار می شود.
الکتروموتور های محفظه باز بسته به اینکه  آیا در مقابل چکه و ترشح و  آب وهوا محافظت میشوند دسته بندی میشوند. تفاوت آنها بین درجه حافظت دربرار هوا و نفوذ قطرات آب می باشد.
الکتروموتور محافظت شده در مقابل نفوذ قطرات (چکه)، که توسط استاندارد نما (NEMA) ارائه شده به ندرت در برج های خنک کننده استفاده می شوند.موتور های قطره ای در حال حاضر در بازار عرضه میشوند (همچنین “محافظت شده” نامیده میشوند).
موتورهای کاملا محصور را می توان تحت عنوان غیرهواخور (TENV)، فن خنک (TEFC)،ضد هوا (TEAO) و ضد انفجار دستبندی کرد.
موتور TENV یا TEFC با توجه به نیاز فن داخلی، درجه ی حرارت موتور را متناسب به عایق بندی آن حفظ میکند
. TEFC موتورهای بدون فن هستند که باید یک منبع خنک کننده خارجی داشته باشند.
موتور های ضد انفجار برای عملیات در فضاهای خطرناک تولید می شوند،بهتر است موتور های محصور برای مکان های که دود،گردوغبار ،شن و برف و رطوبت بالا وجود دارد استفاده شوند.
موتورهای دوسرعته:
دینام دو سرعته برای دوران فن ,طراحی گشتاور متغییری دارند که در آن سرعت گشتاور متفاوت است، سرعت ۹۰۰/۱۸۰۰ دور دقیقه رایج ترین سرعت مورد استفاده است.

عایق الکتروموتور برج خنک کننده

یکی از مهمترین عوامل موثر در طول عمر الکتروموتور برج خنک کننده ، کیفیت عایق است که باید در برارحرارت بالا ،آلودگی و رطوبت هوا،انبساط و انقباض،ارتعاش مکانیکی و شوک های الکتریکی مقاوت کند.
عایق به وسیله کلاس ها تعریف میشود که حد مجاز برای حداکثر دمای کار موتور را تعیین میکند. کلاس های A،B،F و H مورد استفاده قرار میگیرد.کلاس A دارای پایین ترین درجه حرارت است و کلاس H بالاترین است.
موتورهای استاندارد اسب بخاری دارای عایق کلاس B هستند و برای ارتفاع ۳۳۰۰ فوتی و حداکثر دمای محیط ۴۰ سانتیگراد طراحی شدند.
عایق کلاس F برای ارتفاعات بالاتر و همچنین در مصارف بالاتر استفاده میشود.
به عنوان سازنده ما میتوانیم طراحی موتور را مطابق با نیازهای خاص مشتریان در مورد خروجی سرعت و ولتاژ ارائه دهیم.

جهت اطلاع از قیمت دینام برج خنک کننده با شرکت نیکان تماس حاصل فرمایید۰۹۱۲۰۷۵۱۵۳۹

مطالب مفید :

خرید برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبر گلاس مکعبی

گیربکس 

لوور

شفت

قطره گیر

 محاسبه ظرفیت برج

پکینگ برج خنک کننده

قطعات برج خنک کننده

کاتالوگ برج خنک کننده

 

 

فن برج خنک کننده

فن برج خنک کننده

فن برج خنک کننده یکی از قطعات مهم در اجزای برج ها برای به جریان دراوردن هوا در داخل برج و عبور هوا از روی پکینگ ها و دز نتیجه متعادل کردن دمای آب داخل برج می باشد. فن ها که عمدتا در برج های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرند به دلیل محیط خورنده ، نسبتا زود فرسوده می شوند بنابر این هماهنگ بودن نوع فن با جنس و نوع برج خنک کننده بسیار مهم است، در غیر اینصورت عملکرد آن ها به دلیل خوردگی در سطح فن برج های خنک کننده در طی یک دوره زمانی کاهش می یابد. راندمان فن برج خنک کننده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که منجر به بروز چندین مشکل در برج خنک کننده مانند خنک کننده نادرست ، عدم حفظ دمای آب و یا خنک کردن با مصرف انرژی بسیار زیاد می شود. یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است راندمان کولینگ تاور را کاهش دهد عدم تنظیم درست زاویه نصب فن برج می باشد برای بالا بردن راندمان فن ها باید استاندارهای خاصی از جمله زاویه نصب,جنس ,اندازه و وزن فن رعایت شود

عملکرد درست فن ها در برج خنک کننده باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در حدود 20 تا 40٪ می شود.

فن برج خنک کننده

فن برج خنک کننده

زاویه فن برج خنک کننده :

فن ها باید دارای زاویه مناسب باشند تا هوا را از قسمت پایین به بالا هدایت کنند در صورتی که زاویه پروانه ها کم باشد جریان هوا کم می شود بنابراین هوای کمی از روی پکینگها عبور می کند و اگر زاویه پروانه ها زیاد باشد میزان هوا بسیار زیاد می شود و هوای زیادی از روی پکینگها عبور می کند که موجب می شود امپر زیادی بکشد و همچنین باعث می شود آب از قسمت بالای برج خنک کننده خارج شود و قطرات آب سرازیر شوند به بیرون و مکش به شدت افزایش پیدا می کند.
مطالعه کنید :

فروش برج خنک کننده

مشاوره و طراحی محصولات


https://nikan-tahvie.ir/offer/

یکی از مهم ترین اهداف شرکت ما ارائه ی مشاوره مناسب و توجیه فنی مصرف کنندگان در صنایع مختلف می باشد.

بالا بردن سطح دانش فنی مصر ف کنندگان باعث خواهد شد که تصمیم گیری جهت تهیه ی برج خنک کن متناسب با نوع کاربرد مشتریان محترم صورت گیرد.اولین گام جهت ارائه ی مشاوره، دریافت اطلاعات اولیه شامل میزان آب در گردش، دمای ورودی به برج خنک کن، دمای خروجی مورد نیاز، دمای مرطوب محیط و میزان سختی و یا آلودگی آب و همچنین نوع کاربری برج خنک کن خواهد بود.

برخی از شرایط خاص عبارتند از:
آبهای خورنده، آبهای با سختی و رسوب گذاری بالا، آبهای حاوی چربی و روغن، آبهای حاوی شربت و مواد چسبنده خوراکی، آبهای حاوی جلبک، باکتری و موجودات زنده، محیطهای همراه با گرد و غبار و خاک شیمیایی، معدنی و سایر آلودگیهای معلق در هوا، و بسیاری موارد دیگر...
پس از این مرحله در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، کارشناسان این شرکت جهت تکمیل اطلاعات مورد نیاز طراحی به محل پروژه اعزام خواهند شد تا ضمن بررسی شرایط پروژه نسبت به ارائه مشاوره به مصر فکنندگان محترم اقدام نمایند.

مجموعه اطلاعات دریافتی توسط کارشناسان مجموعه با توجه به شرایط پروژه بوسیله ی جدیدترین نرم افزارهای مربوط به بر جهای خنک کننده و همچنین سایر نرم افزارهای مهندسی مکانیک آنالیز شده و نتایج مربوطه به صورت یک بسته پیشنهاد فنی برج خنک کن و کلیه ی قطعات مربوطه به مشتری ارائه خواهد شد که در صورت نیاز کارشناسان در یک جلسه مشترک با مشتری شرکت خواهند نمود تا به سوألات احتمالی در مورد نحوه طراحی و قطعات مورد استفاده در برج خنک کن پاسخگو باشند.


مهندسی، خدمات و تعمیرات


هرگونه تعمیرات تخصصی از ساختمان ها و مراکز دارای برج خنک کننده و ارائه خدمات پس از فروش برج خنک کننده
شرکت نیکان تهویه علاوه بر ساخت محصولات داخلی با همکاری شرکت های ایتالیایی که از پیشگامان صنعت برج خنک کن در جهان می باشد و به عنوان نماینده ی انحصاری این شرکت ها در ایران اقدام به طراحی و ساخت برج های خنک کن بتنی در صنعت کشور نموده که از آن جمله می توان به طراحی و ساخت برج های خنک کنندهی بتنی پلان اکسیژن در کارخانه فولاد مبارکه ی اصفهان اشاره نمود. همچنین تعمیرات و بازسازی انواع کولینگ تاور که توسط کادر مجرب و آزموده این شرکت انجام میگیرد.

هرگونه تعمیرات تخصصی از ساختمان ها و مراکز دارای برج خنک کننده و ارائه خدمات پس از فروش برج خنک کننده شرکت نیکان تهویه مشاور و طراح شما در ارائه مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین روش اجرای پروژه های برج های خنک کننده پیش روی شما خواهد گذاشت. به منظور ارائه خدمات پس از فروش و نصب و راه اندازی محصولات این شرکت، ۴ تیم با تجربه فنی و دوره دیده تحت نظارت مهندسین و تکنیسینهای این شرکت در سراسر ایران اماده ارائه خدمات هستند. سرعت بالای سرویس دهی و دقت عمل گروه سرویس، علتی برای اطمینان خاطر خریداران محصولات این شرکت می باشد.

شرکت نیکان تهویه با نیروی فنی آموزش دیده سعی در ارائه بهترین خدمات پس از فروش در یک شبکه گسترده در سراسر کشور دارد و از ابتدای فعالیت خود در کشور این مهم را برترین هدف خود قرار داده است.سرعت بالای سرویس دهی و دقت عمل گروه سرویس، علتی برای اطمینان خاطر خریداران محصولات این شرکت می باشد. شرکت پرتو تهویه با نیروی فنی آموزش دیده سعی در ارائه بهترین خدمات پس از فروش در یک شبکه گسترده در سراسر کشور دارد و از ابتدای فعالیت خود در کشور این مهم را برترین هدف خود قرار داده است.

شرکت نیکان تهویه در زمینه تعمیرات برج خنک کننده از تجربه بسیار بالایی برخوردار می باشد، و این تجربه در امر تعمیر برج خنک کننده به این دلیل می باشد که افراد متخصص در زمینه تعمیرات کولینگ تاور در این شرکت مشغول به کار هستند که بالغ بر 10 سال در امر تعمیرات برج خنک کننده و تامین قطعات کولینگ تاور دارای فعالیت می باشند. سال ها از کارکردن برج های خنک کننده می گذرد و صاحب برج خنک کننده یا کولینگ تاور یا ناظر نسبت به نگهداری برج خنک کننده یا کولینگ تاور غفلت می ورزد و زمانی می رسد که با تعمیرات اساسی و پر هزینه مواجه می شود.


تامین قطعات برج خنک کننده


مهم ترین نکته طراحی برج خنک کن پکینگ آن براساس کیفیت آب، دمای آب، نوع صنعت و آلودگی محیط اطراف می باشد
پکینگهای برج خنک کن مهمترین قطعه جهت تبادل حرارت بر جهای خنک کننده به حساب می آیند. از مهم ترین نکات طراحی برج خنک کن انتخاب دقیق پکینگ برج خنک کن براساس کیفیت آب، دمای آب، نوع صنعت و آلودگی محیط اطراف صورت می پذیرد. در آبهای با سختی پایین و بدون آلودگی های محیطی استفاده از پکینگهای Film Fill توصیه می شود. مزیت استفاده از پکینگهای Film Fill در بالا بودن سطح تبادل حرارت و درنتیجه کاهش ابعادی برج خنک کن خواهد بود. در صورت بالا رفتن سختی آب و یا وجود آلاینده ها درون آب مناسب ترین گزینه استفاده از پکینگ Splash Fill می باشد. در پکینگ های Splash با توجه به تبدیل قطرات آب به قطرات ریزتر پس از برخورد به سطوح تبخیر، عملاً ذرات معلّق در آب فرصتی برای نشستن یا چسبیدن به سطوح تبخیر را پیدا نمی کنند.

پکینگ های پیشنهادی این شرکت متناسب با شرایط پروژه از جنس P.P و یا P.V.C می باشد. از دیگر خواص این نوع پکینگها مقاومت حرارتی تا دمای 120 ºC بدون تغییر شکل، مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید بدون شکنندگی و پودر شدن، مقاومت در برابر خوردگی، ضخامت 1.5 mm و قابلیت شستشو با اسید می باشد..

پکینگ های برج خنک کن بر روی ساپورت های فلزی از جنس گالوانیزه و یا پروفیل های فایبرگلاس (پالتروژن )نصب میگردند.

کینگ های لایه ای ( Film Fills ) مخصوص برج های جریان مخالف (Counter Flow)

کینگهای قطره ای ( Splash Fills ) مخصوص برج های جریان مخالف ( Counter Flow ) و جریان متقاطع(Cross Flow)


الکتروموتور برج خنک کننده


الکتروموتور انرژی الکتریکی را به انرژی دورانی تبدیل می کند و موجب به چرخش درآمدن پروانه می شود. الکتروموتور یکی از مهمترین قطعات برج خنک کننده است که باید کاملا عایق باشد و در مقابل نور خورشید و شرایط آب و هوایی نامناسب مقاوم باشد. در موارد استفاده معمولی از الکتروموتور کلاس F با درجه حفاظتی IP55 استفاده می شود و در موارد خاص IP66 مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام وصل کابل حتما باید از گلند کابل استفاده کرد تا آب به موازات کابل وارد جعبه تقسیم الکتروموتور نشود که موجب سوختن الکتروموتور برج خنک کننده می گردد.


فن برج خنک کننده


الکتروموتور انرژی الکتریکی را به انرژی دورانی تبدیل می کند و موجب به چرخش درآمدن پروانه می شود. الکتروموتور یکی از مهمترین قطعات برج خنک کننده است که باید کاملا عایق باشد و در مقابل نور خورشید و شرایط آب و هوایی نامناسب مقاوم باشد. در موارد استفاده معمولی از الکتروموتور کلاس قطعه ای است که با دوران موجب به جریان انداختن هوا درون برج خنک کننده می شود ، پروانه می تواند به صورت محوری و یا سانتریفیوژ باشد. این قطعه برای ایجاد جریان هوا با دبی و فشار استاتیکی مشخص در درون دستگاه برج خنک کننده به کار می رود. فن یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات برج خنک کننده می باشد که عملکرد دستگاه به شدت به آن وابسته می باشد. فن برج خنک کننده باید سبک باشد تا نیروی محرکه کمتری برای به دوران درآوردن آن لازم باشد و همچنین مقاومت کافی در برابر تنش و خستگی داشته باشد به صورت متداول از استیل ، آلومینیوم ، فایبرگلاس و یا پلاستیک می سازند.


سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده یا گیربکس برج خنک کننده


به دلیل سرعت بالای دوران شفت الکتروموتور و عدم امکان انتقال آن به پروانه باید با مکانیزمی دور الکتروموتور را کاهش و به پروانه منتقل نمود. این عمل به وسیله گیربکس که شامل چرخدنده های بزرگ و کوچک می باشد و یا سیستم کاهش دور که شامل پولی های بزرگ و کوچک می باشد تأمین می گردد. این هم یکی دیگر از قطعات برج خنک کننده می باشد.


نازل برج خنک کننده


نازل برج خنک کننده قطعه ای است از قطعات برج خنک کننده که آب گرم ورودی به برج را به روی پکینگ ها اسپری می نماید ، عمل توزیع آب باید به صورت الگوی یکنواخت و بدون ایجاد فضای خالی انجام شود در حقیقت هنگام استفاده از نازل ها باید مطمئن شویم که آب گرم روی تمام سطوح پکینگ پاشیده می شود و تمام سطوح را خیس می کند.


پکینگ برج خنک کننده


یکی از قطعات مهم برج خنک کننده که به قلب برج خنک کن نیز معروف است پکینگ برج خنک کننده است که نقش آن ایجاد حداکثر سطح تماس میان آب و هوا در طولانی ترین بازه زمانی ممکن می باشد تا بتواند تبخیر را به حداکثر رسانده و آب را بیشتر خنک کند. پکینگ برج خنک کننده به عنوان قلب برج خنک کننده شناخته می شود و در دو مدل اساسی اسپلش ( قطره ای ) و فیلمی طراحی و ساخته می شود. در طول زمان پکینگ ها از جنس های مختلف ساخته می شدند، قبل تر از چوب اشباع شده استفاده می شد ولی با پیشرفت تکنولوژی امروزه از پلیمر ها استفاده می شود.


حوضچه برج خنک کننده


حوضچه برج خنک کننده بخش زیرین و محل جمع آوری آب سرد در برج خنک کننده است که آب سرد از آن جا مکش شده و به سمت مبدل ها، فرآیند ها و یا ماشین آلات جهت خنک سازی ارسال می گردد. جنس حوضچه برج خنک کننده می تواند از بتن به شکل استخر باشد و یا از جنس فایبرگلاس ساخته شود و یا فلزی باشد. این قسمت در پایین ترین نقطه مسیر گردش آب قرار دارد که گاهی حوضچه آب سرد و حوضچه مکش از هم جدا هستند و در دو محل جداگانه قرار دارند به شکلی که آب سرد از حوضچه به حوضچه مکش منتقل و از آنجا به سمت فرآیند هدایت می گردد..

مشاوره و طراحی محصولات


یکی از مهم ترین اهداف شرکت ما ارائه ی مشاوره مناسب و توجیه فنی مصرف کنندگان در صنایع مختلف می باشد.
بالا بردن سطح دانش فنی مصر ف کنندگان باعث خواهد شد که تصمیم گیری جهت تهیه ی برج خنک کن متناسب با نوع کاربرد مشتریان محترم صورت گیرد.اولین گام جهت ارائه ی مشاوره، دریافت اطلاعات اولیه شامل میزان آب در گردش، دمای ورودی به برج خنک کن، دمای خروجی مورد نیاز، دمای مرطوب محیط و میزان سختی و یا آلودگی آب و همچنین نوع کاربری برج خنک کن خواهد بود.

برخی از شرایط خاص عبارتند از:
آبهای خورنده، آبهای با سختی و رسوب گذاری بالا، آبهای حاوی چربی و روغن، آبهای حاوی شربت و مواد چسبنده خوراکی، آبهای حاوی جلبک، باکتری و موجودات زنده، محیطهای همراه با گرد و غبار و خاک شیمیایی، معدنی و سایر آلودگیهای معلق در هوا، و بسیاری موارد دیگر...
پس از این مرحله در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، کارشناسان این شرکت جهت تکمیل اطلاعات مورد نیاز طراحی به محل پروژه اعزام خواهند شد تا ضمن بررسی شرایط پروژه نسبت به ارائه مشاوره به مصر فکنندگان محترم اقدام نمایند.

مجموعه اطلاعات دریافتی توسط کارشناسان مجموعه با توجه به شرایط پروژه بوسیله ی جدیدترین نرم افزارهای مربوط به بر جهای خنک کننده و همچنین سایر نرم افزارهای مهندسی مکانیک آنالیز شده و نتایج مربوطه به صورت یک بسته پیشنهاد فنی برج خنک کن و کلیه ی قطعات مربوطه به مشتری ارائه خواهد شد که در صورت نیاز کارشناسان در یک جلسه مشترک با مشتری شرکت خواهند نمود تا به سوألات احتمالی در مورد نحوه طراحی و قطعات مورد استفاده در برج خنک کن پاسخگو باشند.


مهندسی، خدمات و تعمیرات


هرگونه تعمیرات تخصصی از ساختمان ها و مراکز دارای برج خنک کننده و ارائه خدمات پس از فروش برج خنک کننده
شرکت نیکان تهویه علاوه بر ساخت محصولات داخلی با همکاری شرکت های ایتالیایی که از پیشگامان صنعت برج خنک کن در جهان می باشد و به عنوان نماینده ی انحصاری این شرکت ها در ایران اقدام به طراحی و ساخت برج های خنک کن بتنی در صنعت کشور نموده که از آن جمله می توان به طراحی و ساخت برج های خنک کنندهی بتنی پلان اکسیژن در کارخانه فولاد مبارکه ی اصفهان اشاره نمود. همچنین تعمیرات و بازسازی انواع کولینگ تاور که توسط کادر مجرب و آزموده این شرکت انجام میگیرد.

هرگونه تعمیرات تخصصی از ساختمان ها و مراکز دارای برج خنک کننده و ارائه خدمات پس از فروش برج خنک کننده شرکت نیکان تهویه مشاور و طراح شما در ارائه مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین روش اجرای پروژه های برج های خنک کننده پیش روی شما خواهد گذاشت. به منظور ارائه خدمات پس از فروش و نصب و راه اندازی محصولات این شرکت، ۴ تیم با تجربه فنی و دوره دیده تحت نظارت مهندسین و تکنیسینهای این شرکت در سراسر ایران اماده ارائه خدمات هستند. سرعت بالای سرویس دهی و دقت عمل گروه سرویس، علتی برای اطمینان خاطر خریداران محصولات این شرکت می باشد.

شرکت نیکان تهویه با نیروی فنی آموزش دیده سعی در ارائه بهترین خدمات پس از فروش در یک شبکه گسترده در سراسر کشور دارد و از ابتدای فعالیت خود در کشور این مهم را برترین هدف خود قرار داده است.سرعت بالای سرویس دهی و دقت عمل گروه سرویس، علتی برای اطمینان خاطر خریداران محصولات این شرکت می باشد. شرکت پرتو تهویه با نیروی فنی آموزش دیده سعی در ارائه بهترین خدمات پس از فروش در یک شبکه گسترده در سراسر کشور دارد و از ابتدای فعالیت خود در کشور این مهم را برترین هدف خود قرار داده است.

شرکت نیکان تهویه در زمینه تعمیرات برج خنک کننده از تجربه بسیار بالایی برخوردار می باشد، و این تجربه در امر تعمیر برج خنک کننده به این دلیل می باشد که افراد متخصص در زمینه تعمیرات کولینگ تاور در این شرکت مشغول به کار هستند که بالغ بر 10 سال در امر تعمیرات برج خنک کننده و تامین قطعات کولینگ تاور دارای فعالیت می باشند. سال ها از کارکردن برج های خنک کننده می گذرد و صاحب برج خنک کننده یا کولینگ تاور یا ناظر نسبت به نگهداری برج خنک کننده یا کولینگ تاور غفلت می ورزد و زمانی می رسد که با تعمیرات اساسی و پر هزینه مواجه می شود.


تامین قطعات برج خنک کننده


مهم ترین نکته طراحی برج خنک کن پکینگ آن براساس کیفیت آب، دمای آب، نوع صنعت و آلودگی محیط اطراف می باشد
پکینگهای برج خنک کن مهمترین قطعه جهت تبادل حرارت بر جهای خنک کننده به حساب می آیند. از مهم ترین نکات طراحی برج خنک کن انتخاب دقیق پکینگ برج خنک کن براساس کیفیت آب، دمای آب، نوع صنعت و آلودگی محیط اطراف صورت می پذیرد. در آبهای با سختی پایین و بدون آلودگی های محیطی استفاده از پکینگهای Film Fill توصیه می شود. مزیت استفاده از پکینگهای Film Fill در بالا بودن سطح تبادل حرارت و درنتیجه کاهش ابعادی برج خنک کن خواهد بود. در صورت بالا رفتن سختی آب و یا وجود آلاینده ها درون آب مناسب ترین گزینه استفاده از پکینگ Splash Fill می باشد. در پکینگ های Splash با توجه به تبدیل قطرات آب به قطرات ریزتر پس از برخورد به سطوح تبخیر، عملاً ذرات معلّق در آب فرصتی برای نشستن یا چسبیدن به سطوح تبخیر را پیدا نمی کنند.

پکینگ های پیشنهادی این شرکت متناسب با شرایط پروژه از جنس P.P و یا P.V.C می باشد. از دیگر خواص این نوع پکینگها مقاومت حرارتی تا دمای 120 ºC بدون تغییر شکل، مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید بدون شکنندگی و پودر شدن، مقاومت در برابر خوردگی، ضخامت 1.5 mm و قابلیت شستشو با اسید می باشد..

پکینگ های برج خنک کن بر روی ساپورت های فلزی از جنس گالوانیزه و یا پروفیل های فایبرگلاس (پالتروژن )نصب میگردند.

کینگ های لایه ای ( Film Fills ) مخصوص برج های جریان مخالف (Counter Flow)

کینگهای قطره ای ( Splash Fills ) مخصوص برج های جریان مخالف ( Counter Flow ) و جریان متقاطع(Cross Flow)


الکتروموتور برج خنک کننده


الکتروموتور انرژی الکتریکی را به انرژی دورانی تبدیل می کند و موجب به چرخش درآمدن پروانه می شود. الکتروموتور یکی از مهمترین قطعات برج خنک کننده است که باید کاملا عایق باشد و در مقابل نور خورشید و شرایط آب و هوایی نامناسب مقاوم باشد. در موارد استفاده معمولی از الکتروموتور کلاس F با درجه حفاظتی IP55 استفاده می شود و در موارد خاص IP66 مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام وصل کابل حتما باید از گلند کابل استفاده کرد تا آب به موازات کابل وارد جعبه تقسیم الکتروموتور نشود که موجب سوختن الکتروموتور برج خنک کننده می گردد.


فن برج خنک کننده


الکتروموتور انرژی الکتریکی را به انرژی دورانی تبدیل می کند و موجب به چرخش درآمدن پروانه می شود. الکتروموتور یکی از مهمترین قطعات برج خنک کننده است که باید کاملا عایق باشد و در مقابل نور خورشید و شرایط آب و هوایی نامناسب مقاوم باشد. در موارد استفاده معمولی از الکتروموتور کلاس قطعه ای است که با دوران موجب به جریان انداختن هوا درون برج خنک کننده می شود ، پروانه می تواند به صورت محوری و یا سانتریفیوژ باشد. این قطعه برای ایجاد جریان هوا با دبی و فشار استاتیکی مشخص در درون دستگاه برج خنک کننده به کار می رود. فن یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات برج خنک کننده می باشد که عملکرد دستگاه به شدت به آن وابسته می باشد. فن برج خنک کننده باید سبک باشد تا نیروی محرکه کمتری برای به دوران درآوردن آن لازم باشد و همچنین مقاومت کافی در برابر تنش و خستگی داشته باشد به صورت متداول از استیل ، آلومینیوم ، فایبرگلاس و یا پلاستیک می سازند.


سیستم کاهش دور تسمه ای برج خنک کننده یا گیربکس برج خنک کننده


به دلیل سرعت بالای دوران شفت الکتروموتور و عدم امکان انتقال آن به پروانه باید با مکانیزمی دور الکتروموتور را کاهش و به پروانه منتقل نمود. این عمل به وسیله گیربکس که شامل چرخدنده های بزرگ و کوچک می باشد و یا سیستم کاهش دور که شامل پولی های بزرگ و کوچک می باشد تأمین می گردد. این هم یکی دیگر از قطعات برج خنک کننده می باشد.


نازل برج خنک کننده


نازل برج خنک کننده قطعه ای است از قطعات برج خنک کننده که آب گرم ورودی به برج را به روی پکینگ ها اسپری می نماید ، عمل توزیع آب باید به صورت الگوی یکنواخت و بدون ایجاد فضای خالی انجام شود در حقیقت هنگام استفاده از نازل ها باید مطمئن شویم که آب گرم روی تمام سطوح پکینگ پاشیده می شود و تمام سطوح را خیس می کند.


پکینگ برج خنک کننده


یکی از قطعات مهم برج خنک کننده که به قلب برج خنک کن نیز معروف است پکینگ برج خنک کننده است که نقش آن ایجاد حداکثر سطح تماس میان آب و هوا در طولانی ترین بازه زمانی ممکن می باشد تا بتواند تبخیر را به حداکثر رسانده و آب را بیشتر خنک کند. پکینگ برج خنک کننده به عنوان قلب برج خنک کننده شناخته می شود و در دو مدل اساسی اسپلش ( قطره ای ) و فیلمی طراحی و ساخته می شود. در طول زمان پکینگ ها از جنس های مختلف ساخته می شدند، قبل تر از چوب اشباع شده استفاده می شد ولی با پیشرفت تکنولوژی امروزه از پلیمر ها استفاده می شود.


حوضچه برج خنک کننده


حوضچه برج خنک کننده بخش زیرین و محل جمع آوری آب سرد در برج خنک کننده است که آب سرد از آن جا مکش شده و به سمت مبدل ها، فرآیند ها و یا ماشین آلات جهت خنک سازی ارسال می گردد. جنس حوضچه برج خنک کننده می تواند از بتن به شکل استخر باشد و یا از جنس فایبرگلاس ساخته شود و یا فلزی باشد. این قسمت در پایین ترین نقطه مسیر گردش آب قرار دارد که گاهی حوضچه آب سرد و حوضچه مکش از هم جدا هستند و در دو محل جداگانه قرار دارند به شکلی که آب سرد از حوضچه به حوضچه مکش منتقل و از آنجا به سمت فرآیند هدایت می گردد..

گیربکس برج خنک کننده

گیربکس برج خنک کننده

صنایعی که به فرایند گرمازدایی  احتیاج دارند ، از برجهای خنک کننده درست شده در زمین استفاده می کنند تا با بار گرمای خود همگام باشند. برج های خنک کننده دارای فن های بزرگ و موتورهای قدرتمندی هستند که می توانند چالش های زیادی از جمله صدای زیاد ، لرزش و هزینه را به وجود آورند. برای رفع این چالش ها ازگیربکس برج خنک کننده  استفاده می شود.

گیربکس برج خنک کننده نقش کلیدی را برای ضرب گشتاور بازی می کنند

از گیربکس به عنوان کاهنده سرعت استفاده می شود تا سرعت چرخش از موتور ورودی به فن خروجی برج خنک کننده کاهش یابد. شرکت هایی که نیروگاه های تولیدی با ظرفیت بالا مانند کارخانه های صنایع شیمیایی و نیروگاهی دارند ، به برجهای خنک کننده با مقادیر زیادی از ظرفیت دفع گرما احتیاج دارند.

بدون فن آوری گیربکس برج خنک کننده ، موتورهای خنک کننده برج باید عظیم باشند تا مستقیماً گشتاور مورد نیاز فن را کنترل کنند که بسیار بزرگ و سنگین و گران و غیر عملی خواهد بود. در عوض ، کاهش سرعت گیربکس به عنوان یک ضرب گشتاور عمل می کند و باعث می شود موتور اندازه مناسب و سیستم مکانیکی کلی را مقرون به صرفه تر نگه دارد.

کاهش سرعت گیربکس برج خنک کننده  همچنین عملکرد فن برج خنک کننده را بهینه می کند. با افزایش قطر فن ، برای حفظ سطح قابل قبول صدا و لرزش و همچنین برای اطمینان از تمامیت ساختاری خود فن ، باید سرعت فن کاهش یابد. اندازه نامناسب گیربکس از آنجایی که به موتور و فن مربوط می شود می تواند منجر به لرزش بیش از حد ، کار با صدای بلند و آسیب ساختاری برج شود.

در کاربردهای برج های خنک کننده بزرگ ، فن به طور معمول با سرعتی بین 100-200 دور در دقیقه کار می کند. رایج ترین سرعت موتور 1800 دور در دقیقه است که برای دستیابی به سرعت فن موردنظر ، به گیربکس متوسط ​​نیاز هست تا سرعت موتور را تقریباً 9-18 بار کاهش دهد. ترکیب دقیق این نسبت گیربکس ، طراحی تیغه فن و سطح فن در عملکرد خاص و راندمان انرژی برج خنک کننده در یک برنامه خاص توسط نیکان تهویه  اناجم میگیرد .

گیربکس برج خنک کننده  قابل اعتماد “اضطراب سرویس و هزینه ” را کاهش می دهد

گیربکس برج خنک کننده

گیربکس برج خنک کننده

 

گیربکس های برج باعث کاهش اندازه موتور ، بهینه سازی عملکرد فن و محافظت از یکپارچگی ساختاری می شوند.

اپراتورهای کارخانه ها و مهندسین تعمیر و نگهداری باید به طور مؤثر انواع خدمات برج خنک کننده را چه به صورت برنامه ریزی و چه بدون برنامه ریزی مدیریت کنند. یافتن راه حلهای عقلانی و طولانی مدت برای رایج ترین نقاط مشکل در برج ها ، عملیات معمول تعمیر و نگهداری را ترمیم می کند ، استفاده از گیربکس های قابل اعتماد و تأمین کنندگان قابل اعتماد احساس امنیت را فراهم می کنند و باعث میشود به جای اینکه در حالت بحران باشید ، مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری و خدمات را مدیریت کنید.

جهت خرید ، تعمیر و تولید گیربکس و قطعات برج خنک کننده با نیکان تهویه تماس بگیرید

مطالب مفید:

 برج خنک کننده

لوور برج خنک کننده

فن برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبرگلاس مکعبی

گیربکس برج خنک کن

پکینگ کولینگ تاور

پمپ برج خنک کن


قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده یکی از قطعاتی است که در تمامی کولینگ تاورها استفاده می شود .در فرایند خنک کردن و تبخیر آب مقداری آب به بیرون پرتاب می شود  که به اصطلاح به آن دریفت نیز می گویند برای کنترل پرتاب قطرات آب به بیرون از قطعه ای به نام قطره گیر برج خنک کن استفاده میشود قطره گیر در قسمت بالای کولینگ تاور و بر روی پدهای تبادل حرارت قرار می گیرد .این قطعه همزمانی که مانع خروج قطرات آب به بیرون می شود اجازه ورود هوا به داخل کولینگ تاور را می دهد .در اصل قطره گیر برج خنک کن توسط  یک تغییر ناگهانی در مسیر هوا و بخار خروجی قطرات آب را در تله انداخته و به داخل دستگاه باز می گرداند. قطره گیر کولینگ تاور باید از ماده ای ساخته شود که مقاومت کافی در برابر خوردگی داشته باشد که امروزه برای ساخت قطره گیر ها از مواد پلیمری استفاده می شود

اهمیت قطره گیر برج خنک کننده بر محیط اطراف

قطرات آبی که به خارج از برج خنک کننده پرتاب میشوند دارای املاح و مقداری مواد شیمیایی می باشند از این رو بر روی محیط زیست اطراف خود تاثیر می گذارند به همین علت استفاده از قطره گیر برج خنک کن مناسب علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب و بالا بردن راندمان کولینگ تاور از تاثیرات منفی بر میحط اطراف برج خنک کن نیز جلو گیری میکند

قطره گیر برج خنک کننده

قطره گیر برج خنک کننده

مزایای قطره گیر برج خنک کن:

  1. مانع خروج آب و هدر رفتن آن می شود
  2. صرفه جویی در مصرف انرژی
  3. مانع ورود گرد و غبار به داخل کولینگ تاور می شود

انواع قطره گیر :

بر اساس نوع ساخت به دو دسته تقسیم میشوند

  1. قطره گیر فیلم (لانه زنبوری) که خودش دارای دو نوع TAP150 و DV150  است
  2. قطره گیر تیغه ایی

بر اساس نوع جنس به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. جنس pvc
  2. p.p (پلی پروپلین)

مزایای قطره گیر p.p :

مقاومت حرارتی تا دمای ۸۰ درجه سانتی گراد بدون تغییر شکل
مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید بدون شکنندگی و پودر شدن
اتصال به روش جوش
نصب سریع و مقرون به صرفه

جهت خرید ، تعمیر ، تولید قطعات برج خنک کننده با نیکان تهویه تماس حاصل فرمایید

مطالب مرتبط:

لوور برج خنک کننده

برج خنک کننده

فن برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبرگلاس مکعبی

قطره گیر کولینگ تاور

گیربکس برج خنک کن

پکینگ کولینگ تاور

پمپ برج خنک کن

 

 

 

تولید و خرید پکینگ