برج خنک کننده

برج خنک کننده و اجزا و تعمیر و نگهداری

برج خنک کننده

برج خنک کننده و اجزا و تعمیر و نگهداری

توزیع آب در برج خنک کننده

سیستم توزیع آب در برج خنک کننده

بطور کلی،لوله کشی و سیستم توزیع آب در برج خنک کننده بخش مهم وسازنده ای است.لوله های سرپوشیده و همچنین ایستگاه های نگهدارنده، دریچه و کنترل کننده ها خارج از محدوده برج خنک کننده قرار میگیرند.محدوده و مسیریابی خطوط انتقال آب بین منبع گرما و محل برج خنک کننده،معمولا بر اساس نوع برج خنک کننده ،توپوگرافی، نقشه و مکان آن صورت میگیرد.خطوط ممکن است به منظور از به حداقل رساندن و جلوگیری مشکلات فشار بارگیری، افزایش دما و انجماد داخل خاک قرار بگیرند.

[caption id="attachment_493" align="aligncenter" width="300"]سیستم توزیع آب در برج خنک کننده سیستم توزیع آب در برج خنک کننده[/caption]

مواد سیستم توزیع آب در برج خنک کننده

سیستم های توزیع ترکیبی از آب گرم و حداکثر میزان اکسیژن می باشند.بنابراین،مواد مورد استفاده باید بسیار مقاوم در برار خوردگی و فرسایش باشند.فولاد گالوانیزه گرم،چدن و چوب سرخ بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

با توجه به فشارهای نسبتا کم وارد بر لوله کشی برج خنک کننده ،از انواع لوله های پلاستیکی مختلف و نازل نیز با کیفیت استفاده شده است.غیر از لوله های قطر کم،لوله های پلاستیکی مورد استفاده معمولا از فیبر تقویت شده است.

سیستم های جانبی

آب جبرانی (Make up) شامل ضایعات ناشی از تبخیر ،انفجار،نشت سیستم و مسیر است،محل عبور باید مطابق با توصیه های تولید کننده باشد تا از آسیب ساختار و یا گرفتگی و پر شدن جلوگیری شود.

در برج های نسبتا کوچک، آب جبرانی توسط یک شیر شناور مکانیکی نسبت به سطح آب حوضچه واکنش داده و کنترل میشود.سوئچ های شناور یا سیستم های برق الکتریکی به طور معمول در برج های بزرگتر برای باز کردن و بستن شیر آب جبرانی و یا شروع و توقف پمپ استفاده میشود.

خطوط آب شرب معمولا به حوضچه آب سرد منتهی می شود و به اندازه کافی بالاتر از سطح آب حوضچه است تا مانع از گردش و آلودگی آب شود.البته آب غیر شرب،ممکن است برای تزریق در هر نقطه ای از مدار متصل شود.