برج خنک کننده

برج خنک کننده و اجزا و تعمیر و نگهداری

برج خنک کننده

برج خنک کننده و اجزا و تعمیر و نگهداری

گیربکس برج خنک کننده


گیربکس برج خنک کننده

در برج خنک کننده به دو صورت برای انتقال قدرت به پروانه عمل میشود ۱٫محرک گیر بکسی ۲٫ محرک تسمه ای که ما در ایم مقاله به محرک گیربکسی می پردازیم:

جهت کاهش دور الکتروموتور برج خنک کننده و انتقال آن به فن برج خنک کننده از گیربکس برج خنک کننده استفاده می شود. در بیشتر مواقع برج های خنک کننده پروانه های قطور و الکتروموتور هایی با توان بالا دارند که باعث لرزش فراوان و تولید سر و صدای بسیاری می شوند و به همین دلیل هزینه نگهداری زیادی را تحمیل می کنند از بزرگترین مزیت گیربکس نسبت به سیستم تسمه و پولی می توان به گشتاور بالاتر، راندمان بیشتر، صدا و لرزش کمتر، عمر بیشتر، تعمیرات و نگهداری کمتر اشاره کرد.

گیربکس برج خنک کننده

گیربکس برج خنک کننده

دلیل استفاده از گیربکس

برج های خنک کن که در ابعاد بزرگ برای مصارف صنعتی در کارخانجات بزرگ ساخته می شوند دارای ظرفیت حرارتی زیادی هستند و نیاز دارند که به پروانه و الکتروموتور های بزرگ مجهز شوند و فقط با تکنولوژی گیربکس امکان کنترل گشتاور الکتروموتور و انتقال آن به فن در سرعت مناسب وجود خواهد داشت.گیربکس با کاهش دور منجر به تقویت گشتاور شده که سبب انتخاب الکتروموتور با قدرت منطقی خواهد بود و هزینه های سیستم را بهینه خواهد کرد.

عمر گیربکس

نگهداری مناسب تاثیر بسیاری در طول عمر گیربکس برج خنک کننده دارد ,تعمیرات به موقع,روغن کاری طبق دستورالعمل و همچنین کیفیت چرخ دنده ها و یاتاقان های کارخانه و شرکت تولید کننده از عواملی است که عمر گیربکس را افزایش می دهند و هزینه ها را بهینه می کنند.

عواملی که در انتخابگیربکس برج خنک کنندهباید در نظر داشت:

  • قابلیت عملکرد گیر بکس در شرایط دمایی خاص
  • قابلیت عملکرد گیربکس برج خنک کننده  در رطوبت ۱۰۰%
  • قابلیت استهلاک نیروهای اعمال شده از سوی فن برج خنک کننده
  • قابلیت مقاومت در شرایط شیمیایی
مطالب مرتبط :

کولینگ تاور


لوور برج خنک کننده

صفحات لوور هوای ورودی به داخل برج خنک کننده را هدایت می کنند لوور با جنس ورق های فایبرگلاس در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظت شده هستند و بدون نیاز به نگهداری خاص و تعمیر, عمر طولانی خواند داشت . لوور ها با کاهش حداکثر جریان هوا به برج خنک کننده، باعث کاهش پراکندگی می شود.کار لوور برج خنک کننده در حقیقت جلوگیری از خروج آب و تنظیم میزان هوای ورودی به داخل برج و از همه مهم تر باعث نگه داشتن آب در درون برج خنک کننده می باشد.صفحات لوود مقاوم در تمام مناطق آب و هوای گرم و مرطوب و حتی سرد باید ساخته شود، جهت ممانعت از یخ زدگی، صفحات هوای ورودی به گونه ای تنظیم می شود که هوای ورودی کمتری با آب داخل کولینگ تاور، در تماس باشد و میزان خنک سازی کاهش یافته و از پدیده یخ زدگی جلوگیری می شود. این صفحات از جنس فایبرگلاس، چوب و با فولاد گالوانیزه و صفحات پیش ساخته بتنی در برج های بتنی می باشد.

 اجزاء تشکیل دهنده  صفحات لوور:

  • دستک لوور،
  • نگهدارنده دستک لوور
  • صفحات لوور
لوور برج خنک کننده

لوور برج خنک کننده

ویژگی های لوور برج خنک کننده که از جنس فایبر گلاس هستند :
  • عمر طولانی و مقاومت بالا
  • نیاز به نگهداری خاص ندارند
  • زیبایی ظاهری
  • نصب آسان
  • باعث کاهش پاشیدگی آب می شوند
  • جلوگیری از ورود پسماندها به برج خنک کننده
  • جلوگیری از نفوذ آب
  • کاهش فشار پایین

نکته: آب بندی مهمترین امر در حفظ و نگهداری صفحات لوور برج خنک کننده می باشدو باید مطمئن شد که آب به زیرصفحات لوور نشت نمی کند زیرا باعث پوسیدگی دستک لوور و در نهایت ایجاد رسوب و حتی جلبک در این صفحات می شود.

حوضچه برج خنک کننده

حوضچه برج خنک کننده

قسمتی از برج خنک کننده که آب سرد در آن انباشته می شود و در بخش تحتانی برج خنک کننده قرار دارد حوضچه برج خنک کننده می نامند .که برای خنک کردن دستگاه و ماشین آلات ,آب سرد از این قسمت  مکش شده و به طرف مبدل ها، ارسال می شود حوضچه ها اغلب یک چاهک برای تخلیه آب خنک دارند . حوضچه در انتهای مسیر گردش آب قرار دارد و در بعضی مدلها حوضچه آب سرد و حوضچه مکش (محل جمع آوری آب سرد برای پمپ شدن جهت استفاده در فرآیند خنک کاری )از هم جدا هستند و در دو محل مجزا قرار دارند به شکلی که آب سرد از حوضچه به حوضچه مکش انتقال داده می شود و از آنجا به سمت فرآیند هدایت می شود.

جنس حوضچه برج خنک کننده:

حوضچه به خاطر بالا بودن حجم و وزن آب می بایستی دارای استحکام بسیار بالاو جنس مناسب باشد تا دچار شکستگی نشتی و ترک خوردگی نگردد.

  • حوضچه بتنی (مانند استخر)
  • حوضچه فایبرگلاس
  • حوضچه فلزی

خصوصیات حوضچه برج خنک کننده

اولین نکته که بسیار مهم می باشد در مورد حوضچه ,ارتفاع و عمق حوضچه برج خنک کننده است که باید گونه ای طراحی شود که برای پمپ کردن آب مشکلی بوجود نیاید.

در حقیقت حوضچه برج خنک کننده وظیفه جمع آوری آب برای انتقال به سیستم را بر عهده دارد. در برج های خنک کننده بزرگ، تعداد حوضچه های مکش ممکن است متفاوت باشد و معمولا به تعداد هر پمپ یک حوضچه مکش طراحی می شود.و اما در برج های خنک کننده کوچک معمولا حوضچه در ساختار بدنه برج خنک کن قرار میگیرد که به وسیله فلنج خروجی قابل تشخیص است.

 

حوضچه برج خنک کننده

حوضچه برج خنک کننده

 

همیشه احتمال ورود ذرات و اجسام بزرگ از طریق مکش به داخل کولینگ تاور و پمپ وجود دارد که باعث خرابی و از کارافتادگی برج های خنک کننده می شود به همین منظور برای جلوگیر از این امر حوضچه برج خنک کننده دارای صافی و آشغالگیر است که اجازه ورود اجسام خارجی و یا ذرات جامد را به پمپ نمی دهد.

 

مطالب مرتبط :