برج خنک کننده چیلر
چیلر(چیلر آبی یا چیلر ترکمی آب خنک کن) دستگاهی است که آبی که درون فن کولها در جریان هست را تا دمای ۴ درجه سانتی گراد پایین می آورد, دمای آب ورودی نباید بیشتر از ۲۹ درجه سانتی گراد باشد و به همین دلیل از برج خنک کننده به عنوان پیش خنک کننده چیلر جذبی و چیلر تراکمی نیز استفاده می شود تا اگر دمای آب ورودی بیشتر از حد مجاز می باشد آن را کاهش دهد و به ۲۹ درجه سانتی گراد برساند سپس به سمت چیلر هدایت کند پس می توان گفت برج خنک کننده از اجزاء اصلی در چیلر ها به حساب می آید.
جنس این برج های خنک کننده چیلر می تواند برج خنک کننده فابیرگلاس ,برج خنک کننده گالوانیزه,برج خنک کننده چوبی,برج خنک کننده مارلی و برج خنک کننده بتونی باشد
چیلر های دو دسته می باشند, چیلر جذبی و چیلر تراکمی که این چیلرها در صنعت و در تهویه مطبوع به کار برده می شند.
شکل دیگر تقسیمبندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیمبندی میشوند.
چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما میشوند.
که خود به سه دسته چیلرهای تک اثره با تغذیه بخار، تک اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) و تک اثره با تغذیه آب گرم(دمای زیر۱۰۰ درجه سانتیگراد) تقسیم میشوند که نحوه کار آنها مشابه بوده و همگی دارای حداقل یک مولد حرارتی میباشند.
که به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم طبقهبندی میشوند. این چیلرها، جز نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک اثرهاست.
در سیستم چیلر و برج خنک کننده یک مبدل حرارتی به نام کندانسور که معمولا از نوع پوسته و لوله یا صفحه ای (Plate and Frame heat exchanger) است در مدار چیلر آبی جهت کندانس کردن (چگالش) مبرد گازی شکل و تبدیل آن به مبرد مایع به کار می رود. چیلر از یک سمت به فن کویل یا هواساز (air handling unit cooling coil) و از سمتی دیگر به برج خنک کننده (cooling tower) متصل است.
مبرد گازی شکل خارج شده از کمپرسور که به بسیار داغ است وارد کندانسور پوسته و لوله می شود و از طرف دیگر آن آب با درجه حرارت پایین وارد کندانسور می شود. طی تبادل حرارت صورت گرفته ، مبرد گرمای خود را به آب داده و تقطیر می شود. آب گرم شده توسط پمپ به برج خنک کننده ارسال و در آنجا توسط هوایی که با فن دمیده می شود، خنک می گردد تا مجدد به دمای محیط نزدیک شده و به کندانسور ارسال گردد.
چیلر و برج خنک کننده سال هاست که به عنوان یکی از پرکاربردترین سیستم های سرمایش در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه تکنولوژی های جدید باعث افزایش راندمان و طول عمر آنها شده است. برای مثال امروزه هم در موتور محرک چیلر و هم موتور فن برج خنک کننده از موتورهای Variable Speed Drive یا سرعت متغیر استفاده می شود که مزیت آن این است که موتورهای محرک الکتریکی همواره با تمام توان کار نکرده و فقط متناسب نیاز درخواستی مصرف کننده و با تغییر دور به صورت اتوماتیک ، توان تولید می کند. در نتیجه مصرف انرژی برق به طور قابل ملاحظه ای در این سیستم ها کاهش یافته است.
همچنین با به کار بردن لوله های فین دار یا همان فین تیوب در کندانسور چیلر و برج خنک کننده به تعداد زیاد ، علاوه بر کاهش ابعاد آن ، موجب افزایش نرخ انتقال گرما بین مبرد و آب می شوند.
برج خنک کننده فایبرگلاس نسبت به سایر انواع برج خنک کننده از کارایی بیشتری برخوردار است. از لحاظ قیمت برج خنک کننده فلزی و برج خنک کننده چوبی نسبت به سایر انواع برج خنک کننده از قیمت مناسب تری برخوردار است.